donderdag, 29 oktober 2020

Nieuwe update over verenigingswebsites!

Nieuwe update over verenigingswebsites! Update over het beter geschikt maken van verenigingswebsites voor mobiel gebruik (responsive design). Omdat de smartphone steeds vaker hét apparaat is waarmee men websites bezoekt, wordt het ontwerp hiervan steeds vaker gericht op deze schermgrootte: mobile first. De eerste oplevering is binnen en getest!

Eerste tests met responsive verenigingswebsites afgerond
Afgelopen zomer heeft Sportvisserij Nederland haar internetpartner Divide de opdracht gegeven om de verenigingswebsites beter geschikt te maken voor mobiele apparaten (responsive design). De eerste oplevering is veelbelovend en inmiddels uitgebreid getest. In november zal dit nieuwe ‘responsive design’ worden getest met een 15-tal verenigingen. Ook ‘Recaptcha’ wordt direct toegevoegd: dat is automatische beveiliging op formulieren tegen spambots. Sommige verenigingen ontvangen op dit moment veel spam-mails via bijvoorbeeld het contactformulier. Dat wordt meteen opgelost.

Van liggend naar staand
Responsive design zorgt ervoor dat de website automatisch meeschaalt op basis van het gebruikte apparaat, zodat de informatie altijd goed leesbaar blijft. Inmiddels wordt gemiddeld zo’n 70% via een mobiel apparaat bezocht zoals een smartphone. Het huidige ontwerp van de verenigingswebsites is alweer tien jaar oud en ontworpen voor PC en laptop. Deze liggende, ‘breedbeeldopmaak’ is niet één op één te vertalen naar mobiel, dat juist een smalle, staande opmaak vraagt. Dit betekent dat we een deel van het oude, vertrouwde ontwerp zullen loslaten. Dat zal in het begin een beetje wennen zijn voor sommigen, maar sluit beter aan op de huidige gebruikerswensen.

Testen in november
In het beheer van de website verandert eigenlijk niets. Het enige dat verandert is een deel van opmaak, waarbij de ‘Home’ pagina er vooral heel anders uit zal zien. Deze is nu nog voor de meeste verenigingen in twee kolommen opgemaakt en zal overgaan naar één kolom. De informatie komt dus meer onder elkaar te staan, zodat dit op een smartphone beter leesbaar is en je er eenvoudig doorheen kunt ‘swipen’.
In november zal met een 15-tal verenigingen worden bekeken hoe we de overgang naar responsive zo soepel moeilijk kunnen laten verlopen en welke oplossingen voor de verenigingen het prettigst zijn. Sommige content is namelijk niet geschikt voor mobiel gebruik en responsive design. Denk hierbij aan brede tabellen of afbeeldingen met ‘harde’ brede formaten. We zullen er niet aan ontkomen om hier en daar handmatig wat content te moeten verbeteren.

Alle verenigingswebsites in één keer
We gaan er vanuit dat we na de test met verenigingen op korte termijn, dus binnen enkele weken, alle sites in één keer responsive kunnen maken. Uiteraard zullen we alle hengelsportverenigingen op de hoogte houden van de ontwikkelingen en de webbeheerders tijdig op de hoogte brengen van de aanstaande wijzigingen in het ontwerp en het beheer van de verenigingswebsite.

Meer over deze gratis service voor verenigingen en de ontwikkelingen van responsive design lees je op http://www.mijnhengelsportvereniging.nl