Vindbaarheid op internet

De service Mijnhengelsportvereniging.nl is zodanig ingericht dat deze optimaal vindbaar is voor zoekmachines. Voor de meer ervaren beheerders volgt hieronder een toelichting op vindbaarheid van websites op internet.

Zoekmachinemarketing: optimalisatie en adverteren

Het is belangrijk dat je website op internet ook gevonden wordt via zoekdiensten als Google. Dat wil zeggen dat een webpagina op een prominente plaats bij de zoekresultaten van een zoekmachine komen te staan als een zoekmachinegebruiker een voor die webpagina relevante zoekterm (bijvoorbeeld 'Vispas') intypt.

Dit principe wordt ook wel Search Engine Marketing (SEM) genoemd. SEM kan worden verdeeld in twee deelgebieden: Search Engine Optimization (SEO) en Search Engine Advertising (SEA).

SEO

Onder Search Engine Optimisation (ook wel zoekmachine-optimalisatie genoemd) wordt het aanpassen van de techniek, de content en de linkstrategie van een website verstaan met als doel het beter vindbaar maken van de webpagina's bij zoekdiensten. Deze activiteiten zijn gratis en gemakkelijk uit te voeren.

Het beheersysteem van Mijnhengelsportvereniging is hier perfect op ingericht.:
  • Via de module'Pagina's' kun je zelf titels, beschrijvingen en zoektermen toevoegen, die belangrijk zijn om beter gevonden te worden door zoekmachines. Meer informatie in de instructies.
  • Geen gebruik van frames; (dit is een verouderde techniek waarbij één pagina op de website is ingedeeld in meerdere vlakken, waarbij elk vlak wordt gevuld door een eigen pagina. Deze techniek maakt het erg lastig voor zoekmachines om te traceren hoe bepaalde informatie bereikbaar is);
  • Unieke, onveranderde URL's; (met URL’s wordt bedoeld: de link naar een pagina zoals die in zoekmachines wordt gepresenteerd);
  • Het vermijden van gebruik van sessies in URL; (sessies voegen een unieke code per bezoeker toe aan de adresbalk, waardoor het uiteindelijke adres van een bepaalde pagina nooit hetzelfde is, dus lastiger vast te leggen door een zoekmachine);
  • Gebruiksvriendelijke (leesbare en herkenbare) URL‟s; (Hiermee wordt bedoeld dat het adres dat in de adresbalk wordt getoond, begrijpbaar en interpretabel is. Bijv.: http://www.domeinnaam.nl/modules/nieuws is veel beter te begrijpen dan http://www.domeinnaam.nl/index.php?page=nieuws&id=1);
  • Grammaticaal correct geschreven en beschrijvende opmaak; (Alle tekst die in de website wordt gebruikt, wordt gescand en geïnterpreteerd door zoekmachines. Daarbij wordt sterk gelet op het type opmaak van tekst, bijv. gaat het om kopjes, paragraaftekst, hyperlinks o.i.d.)
  • De inhoud van de pagina in de broncode op volgorde van belangrijkheid zetten; (Zoekmachines gaan ervan uit dat de meest relevante informatie bovenaan een pagina staan. Als hier dus veel broncode staat die niets zegt over de daadwerkelijke inhoud van de pagina, heeft dat negatieve invloed op de vindbaarheid)
  • Op iedere pagina een beschrijvende, unieke titel gebruiken; (Hierdoor kunnen zoekmachines beter onderscheid maken tussen pagina’s binnen een website en is de kans groter dat pagina’s afzonderlijk worden opgeslagen)

SEA

Onder Search Engine Advertising wordt het tegen betaling plaatsen van advertenties boven en naast de natuurlijke zoekresultaten verstaan. SEA laten we verder buiten beschouwing. Meer informatie hierover is te vinden op Wikipedia.