We hebben al een domeinnaam. Hoe laat ik die verwijzen naar de nieuwe site?

Veel verenigingen hebben al één of soms zelfs meerdere domeinnamen. In veel gevallen is deze in het verleden door iemand van de vereniging geregistreerd via een hostingpartner. Daar zijn er honderden van in Nederland.

Deze domeinen verwijzen vaak naar een bestaande website. Het domein is dan 'actief'. Soms verwijzen ze nog helemaal nergens heen en zie je een lege pagina of de website van de hostingpartner. Dan is het domein nog niet 'actief'.

Het is mogelijk om een bestaand domeinnaam te laten verwijzen naar de nieuwe verenigingswebsite van Mijnhengelsportvereniging.nl. Hiervoor dien je de hostingpartner opdracht te geven om een zogenaamde DNS-wijziging te doen naar de nieuwe website. Het enige dat je hoeft door te geven is dat je het domein wilt laten doorlinken naar het nieuwe subdomein.

Bijvoorbeeld

Het bestaande domein www.itstikelbearske.nl (de vereniging had deze al in haar bezit) verwijst naar de server van Sportvisserij Nederland en het subdomein is http://hsvitstikelbearske.mijnhengelsportvereniging.nl/. Dit subdomein is aangevraagd toen de vereniging een website registreerde via Mijnhengelsportvereniging.nl. Beiden links verwijzen dus naar dezelfde website, omdat het domein www.itstikelbearske.nl na de DNS-wijziging verwijst naar de nieuwe website.

Let op:

Geef de opdracht om een bestaande domeinnaam te verwijzen naar de nieuwe website (DNS-wijziging), als deze helemaal gereed is en je zeker weet dat de 'oude' website niet meer beschikbaar moet zijn voor bezoekers. De opdracht geef je altijd aan de partij/ hostingpartner waar je het domein hebt geregistreerd.

Daarnaast is het goed om te beseffen dat eventueel gekoppelde e-mailboxen niet automatisch worden meegenomen.