woensdag, 21 december 2011

Nieuwe wetgeving omtrent lidmaatschappen

Nieuwe wetgeving omtrent lidmaatschappen Stilzwijgende verlenging lidmaatschap vereniging blijft mogelijk. Per 1 december 2011 gelden er nieuwe regels voor de verlenging van abonnementen op tijdschriften, sportscholen en hulpdiensten.

Deze regels zijn echter niet van toepassing op lidmaatschappen van verenigingen. Wel zijn verenigingen vanaf 1 december 2011 verplicht om hun leden goed te informeren over de mogelijkheid om het lidmaatschap op te zeggen. Deze eis geldt voor alle verenigingen, dus ook voor hengelsportverenigingen.

Eenvoudig raadplegen

De nieuwe verplichting houdt concreet in dat een vereniging verplicht is ervoor te zorgen dat de leden de voor opzegging van het lidmaatschap noodzakelijke informatie eenvoudig kunnen raadplegen. Op welke manier de vereniging hiervoor zorgt, is in principe aan de vereniging zelf.

Opvallend

Indien een vereniging een website heeft, dan moet de informatie opvallend op de hoofdpagina van de website worden vermeld. Als een vereniging een blad uitgeeft voor haar leden, dan moet de informatie opvallend op pagina 1, 2 of 3 van dit blad worden vermeld.

Tip van Mijnhengelsportvereniging: zorg dat je op de homepage van je website een menu-item of banner 'Lidmaatschap' hebt. Als gebruikers hierop klikken, laat ze dan terechtkomen op een onderdeel met informatie over het lidmaatschap bij jouw vereniging. Belangrijke informatie:

  • Hoe wordt ik lid?
  • Wat kost het?
  • Hoe kan ik opzeggen?
  • Wat zijn de voordelen van een lidmaatschap?
  • Etc.

Terug naar overzicht